top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תOrit Shiber

איך לשנות את "הסרטים" בראש שלך?

עודכן: 20 באוק׳ 2020

סטיב ג'ובס, מייסד אפל (APPLE) , אמר בנאום בפני סטודנטים-

"לעתים החיים מכים בך, אך אסור לאבד תקווה".


האמירה הזו באה אחרי שפוטר מאפל. מסתבר, ששנה לאחר שהוציא את יצירת הפאר שלו- המקינטוש, ובדיוק חגג את יום הולדתו ה-30, פוטר מאפל. אתם בטח שואלים- איך אפשר לפטר אדם מחברה שהקים בעצמו? ובכן, כשאפל התפתחה העסיק ג'ובס מנהל מוכשר שינהל את החברה יחד איתו. דירקטוריון החברה האמין בחזון של המנהל השני, וג'ובס, המייסד, נהפך למובטל. במשך כמה חודשים לא ידע מה לעשות עם עצמו. הוא עדיין אהב את מה שעשה, ושום דבר ממה שקרה באפל לא שינה את זה. ולכן החליט להתחיל מחדש. במהלך חמש השנים שלאחר מכן הקים חברה בשם נקסט, חברה בשם פיקסאר והתאהב באשתו לעתיד. פיקסאר יצרה את סרט הקולנוע הממוחשב הראשון בעולם – "צעצוע של סיפור" – וכיום היא חברת אולפני האנימציה הטובה בעולם. לימים, אפל רכשה את נקסט וג'ובס חזר לאפל. אילולא האמין כי ישנה תקווה או ישנו מוצא- כל זה לא היה קורה.


התפיסות שלנו מובילות אותנו לדיאלוגים פנימיים, שבחלקן מועילים לנו ובחלקם פוגעים בנו ובתוצאות שאנחנו רוצים להשיג. למשל, מנהל שפוטר יכול לומר לעצמו: "אני כישלון.. לעולם לא תהיה לי עבודה.. נצטרך למכור את הבית.. אני לא מצליח לשרוד". "הסרטים" שהוא מריץ בראש, מן הסתם, הם סרטי אימה, שמשפיעים על התגובות שלו בבית, בחיפוש עבודה ובוודאי בראיונות עבודה. אדם שמגיע לראיון כשמה שמסתובב לו בראש הוא "אני כישלון" או "אני לא מצליח לשרוד" מקרין זאת, גם אם בצורה לא מודעת; בשפת הגוף, במילים בהם הוא משתמש, ברמת האנרגיה שאיתה הוא מגיע לראיון. לכן, גם אם ידע בע"פ את כל הכללים של "עשה ואל תעשה" בראיונות עבודה, ויכין לעצמו טקסט למופת על ההצלחות שלו בעבר, הרי שהמחשבות שלו על כישלון והישרדות עלולות לפגום ביכולת שלו לקבל את העבודה.


מנגד, מכירים את האנשים שזוכים לקידום ולהזדמנויות יותר ויותר טובות בעבודה או בעסקים, ואתם לא מבינים מה יש בהם שהופך אותם לכ"כ מצליחים?

אתם לא מצליחים לראות אצלם יכולת יוצאת דופן או ידע או ניסיון ראויים לציון ואפילו לא אישיות יוצאת דופן, ובכל זאת הם קוטפים את הפירות. מה ההסבר לזה?

מסתבר, שהאמונות שלנו מייצרות מצב נפשי, המוביל להתנהגויות מסוימות, ואלה מייצרות את התוצאות שאנחנו משיגים.


למשל, אם אני מאמינה שיש לי את היכולת להסתדר בכל מצב ולא משנה מה יקרה, סביר להניח שאני אצליח יותר מאדם שמאמין שהוא חלש, ושאינו ראוי להשיג את מה שהוא רוצה בו.

דוגמא אחרת- בראיונות עבודה כאשר אתם מקרינים אמונה כנה בכך שתבצעו את התפקיד על הצד הטוב ביותר, יהיה לכם קל לתאר את היתרונות שלכם, שהם בעלי ערך ורלבנטיים לתפקיד הנוכחי. בנוסף, כשאתם מאמינים במה שאתם אומרים- קל יותר להרגיש בנוח, לשוחח בקלילות וליצור קשר אישי עם המראיין- דברים המקדמים את הסיכויים שלכם להשיג את המשרה הרצויה.


Yes We Can


אז הנה אנחנו רואים, שיש אמונות שמקדמות אותנו, כמו- "כך או אחרת- אני אשיג את מה שאני רוצה", "כל דבר ניתן לפתרון", "בטח, יש דרך לצאת מהמצב הזה". בצד השני של המתרס- יש גם אמונות מגבילות. אמונות מגבילות הן כל אותן אמונות, שגורמות לאדם סבל, ואז נוצר משהו שמושך את האדם אחורה. רוצים דוגמאות לאמונות מגבילות? אז הנה יש בשפע: "חכה, חכה- המכה תבוא", "אי אפשר להרוויח הרבה כסף ביושר", "בשביל להצליח צריך הורים עשירים", "אחרי הצלחה גדולה- באה נפילה", "החיים זה לא קייטנה"….בטח, שמעתם אחת מהאמונות האלה לפחות פעם אחת בחיים, נכון?


לרוע המזל, ההכללות שאנו עושים בחיים, לעיתים, יוצרות אמונות מגבילות. למשל, יתכן שלא הצלחתם להתמיד בתחום מסוים כמה פעמים בחיים (לימודים, תחום ספורטיבי או בעבודה מסוימת), ובהתבסס על זה, פיתחתם אמונה שאתם לא מוכשרים באותו נושא. כאשר אתם מאמינים בכך עלולה האמונה להפוך ל"נבואה המגשימה את עצמה". אתם עשויים לומר "למה לנסות בכלל- אם ממילא לא אתמיד?" או אולי הגעתם לכמה החלטות גרועות בתחום העסקי, ופירשתם את העובדה הזו כסימן לכך שתמיד "תחבלו" במאמצים שלכם להצליח, וכך בעצם נוצרות ההכללות, המגבילות אתכם להתקדם לעבר מה שאתם רוצים.


זוכרים את סיסמת הבחירות של ברק אובאמה, נשיא ארה"ב לשעבר ? "!Yes We Can"

אובאמה חזר ואמר "!Yes We Can" במסע הבחירות שלו, והתכוון לא רק לאזרחי אמריקה, אלא גם לו עצמו. התפיסה של אובאמה ("!Yes We Can"), שליוותה את קמפיין הבחירות שלו הפכה לממשית בחיים שלו כאשר נבחר לנשיאות ארה"ב כמעט כנגד כל הסיכויים. אובאמה נבחר לנשיאות למרות היותו אפרו-אמריקאי, למרות היותו בן למשפחת מהגרים ולמרות הקמפיין שנוהל נגדו.

אובאמה אמר "!Yes We Can " ונבחר למרות שהיה לו ניסיון קצר יחסית כסנטור, ולמרות שהילרי קלינטון נתפסה בהתחלה כפייבוריטית ומנוסה יותר. היו הרבה דברים שיכלו להיות לו למכשול, ובכל זאת אמר אובאמה בראיון לאחד מערוצי הטלוויזיה – מעולם לא היה לי ספק שזה יקרה!. אז הנה לכם תפיסות מקדמות, שבלעדיהם אובאמה לא היה בבית הלבן.


"השינוי הגיע לאמריקה" אמר אובאמה בקמפיין הבחירות שלו, וזאת עוד לפני שהשינוי קרה, והאמונה הזו, שהייתה בבסיס כל המאמצים שלו, עזרה לו להביא לשינוי היסטורי: נשיא שחור ראשון בבית הלבן.

כאמור, התפיסה היא הבסיס לכל, והפעולות שיעשו בעקבותיה הן אלה שיביאו אתכם לממש את הרצונות שלכם.


ננסח את זה בפשטות, אם ברצונכם לעשות שינויים בחיים- עליכם לשנות את האמונות המגבילות אתכם.


שאלת המפתח שעליכם לשאול בנוגע לאמונות שלכם היא- האם אמונה זו מחזקת או מחלישה אותי, מגבירה את כוחי או מפחיתה אותו על בסיס יומיומי?


אם האמונה מחלישה אתכם או מחבלת בסיכויים להשיג את מה שאתם רוצים- זה הזמן לאמץ אמונה אחרת. כלומר, לפתח תפיסה שתקדם אתכם.


אדם המאמין באמונה- "מה שאני רוצה הוא לא אפשרי עבורי" סביר מאוד שלא רק שתחושת תסכול גדולה תלווה אותו, אלא שהוא מראש יוותר על פעולה והקדשה של מאמצים לעבר הדברים שהוא רוצה אותם. מה התוצאה? אפס התקדמות, ואכן מה שהוא רצה אינו אפשרי עבורו, כיוון שלא חתר אליו ולא השיג אותו.


אתם בטח חושבים עכשיו "נורא קל להגיד- תאמצו אמונה חדשה, ותפסיקו להאמין באמונות המגבילות. הרי זה לא כ"כ קל, ובכלל- בדברים האלה- אנשים לא משתנים.."

אז הנה לכם עוד אמונה, שמקבעת אתכם במצב הנתון, במקום לקדם אתכם. תפיסה כזו תשאיר אתכם באותו מקום, מה שנקרא- תקועים.. בעוד שאם תחליטו שאפשר אחרת, ותעשו מאמץ לגבש אמונה חדשה, ולשמר אותה- או אז המציאות שלכם תיראה אחרת.


מודל אמ"ת מתמצת את כל התורה על רגל אחת-

אירוע->מחשבה->תגובה (הרגשה), וזו כל האמ"ת לאמיתה.

אם תשנו את המחשבה. תוכלו לשנות גם את ההרגשה, ובוודאי את התוצאות שאתם מגיעים אליהן.

אז נכון שישנם דברים נוספים, המשפיעים על מה שקורה לנו- ניסיון, יכולות, כישורים או ידע, אבל.. וזה "אבל" גדול- אם האמונה שמלווה אתכם נוסכת בכם בטחון בהצלחה שלכם להשיג את מה שאתם רוצים- הסיכויים שאכן תשיגו מאוד גדולים.


להחליף את התקליט או איך להשתנות?


שינוי אמונות מגבילות מתחיל בהטלת ספק באמונות. למשל, בעבודה, אתם עלולים להיתקל במקרה בבוס שלכם, והוא יראה עצבני-משהו, והמחשבה שתתגנב אליכם היא: "אה, מתכוונים לפטר אותי". ההנחה הזו מבוססת, אולי, על תחושות או חוויות מהעבר,

אך למרות שהיא לא נבדקה ואין לה שום הוכחה- אתם בכל זאת מאמינים לה. התגובה החלופית לאמונה זו יכולה להיות- בדיקה אם לא קיימת פרשנות אחרת למצב רוח שלו. יתכן, שתגלו שיש פרשנות ניטרלית יותר, שסבירה באותה מידה כמו השיפוט הראשוני שלכם (אולי, בכלל לקוח מרט את העצבים שלו הבוקר, ובגלל זה הפרצוף המיוסר שהוא מסתובב איתו כל היום…).


שימו-לב, שאנחנו לא יכולים להיפטר מאמונה מגבילה מבלי להחליפה באמונה אחרת. ולכן, תכתבו את התחליפים לאמונות המגבילות, שמהן אתם נפטרים. למשל, במקום להגיד "אני לא טוב במכירות" או "אני לא יודע למכור את עצמי"- תחשבו באיזה מיקרים אתם מצליחים לשכנע מישהו לאמץ דעה או רעיון שלכם או מתי הצלחתם לשכנע מישהו שאתם מתאימים לתפקיד/לפרויקט/לבצע את העסקה?, ונסחו אמירה מקדמת, כמו- "ב-40% מהמקרים אני יודע למכור את עצמי/את השירותים שאני מספק, ואני צריך לשפר לפחות בעוד 20% את יכולת המכירה העצמית". אמירה כזו תועיל לכם יותר מאשר הקודמת, אשר מכניסה אתכם לבונקר, וסוגרת מאחוריכם את דלת היציאה… משמע- אין אפשרות לשינוי/לשיפור.


דרך אגב, אין הכרח שהאמונה החדשה, שתפעלו לפיה תהיה הפוכה מהישנה. למשל, מישהו שמחפש עבודה לאורך זמן, ולא מצליח למצוא עבודה חדשה, יכול להגיד לעצמו- "לא משנה מה אני אעשה, אין סיכוי". מן הסתם, אמונה כזו רק תרפה את הידיים, וספק אם יצליח למצוא כך את מבוקשו. לכן, אמונה אחרת (ולא בהכרח הפוכה) שלפיה יתנהל מעכשיו והלאה יכולה להיות- "אני אמצא דרכים חדשות להגיע למקומות עבודה".


אם אינכם משיגים את התוצאות שאתם רוצים- עליכם לשאול את עצמכם "במה יהיה עליי להאמין על מנת להצליח כאן?"

לאמונות יש יכולות מדהימה ליצור או להרוס, ולכן יש חשיבות לבחור באמונות המחזקות אתכם, וליצור שכנוע פנימי בהן.


החשוב מכל הוא לסמן לכם מהם הדברים שיעזרו לכם לשמר את האמונות החדשות שלאורן תפעלו מעכשיו– אולי זו תהיה שיחה עם חבר/בת זוג או כל אדם אחר שיזכיר לכם את האמונה החדשה, ועל מה היא מסתמכת, אולי זה פתק שתוציאו לפני רגע מכריע (כמו בכניסה לראיון עבודה או פגישה עסקית) ואולי סיסמא בכניסה למחשב שלכם, ואפילו תמונה שתתזכר את השינוי שעשיתם בתפיסה שלכם (אפשר, למשל, שתהיה מול העיניים במשרד או במטבח או על גבי מסך המחשב). יתכנו הרבה דרכים לשמר אמונות או תפיסות חדשות, שילוו אתכם מעתה ואילך. חישבו מה הדבר שיעבוד הכי טוב עבורכם, ואותו תיישמו.


אופטימיות- בשביל מה?


כבר אמרו חכמים, כי אם עליכם לשגות בחיים, מוטב לטעות לכיוון הערכת יתר של יכולתכם (כמובן, כל עוד הדבר אינו מסכן את חייכם).

מחקרים שהשוו בין אופטימיסטים לפסימיסטים, אשר ניסו לפתח כישור חדש, גילו כי הפסימיסטים תמיד מדייקים מאוד לגבי הישגיהם בעוד האופטימיסטים רואים את התנהגותם כיעילה יותר ממה שהייתה. הערכה "בלתי מציאותית" זו של הביצועים שלהם היא סוד ההצלחה העתידית שלהם. אופטימיסטים אינם בונים אמונות כגון "נכשלתי" או "איני יכול להצליח". במקום זאת אופטימיסטים מגייסים את דמיונם, על- מנת לראות את עצמם מנסים דבר מה שונה בפעם הבאה ומצליחים.


כאשר ביל גייטס (מייסד מייקרוסופט), לדוגמא, גילה כי חברה בארה"ב מפתחת מוצר הנקרא "מחשב אישי", הזקוק לתוכנות בשפת הבייסיק, התקשר אליהם והבטיח לספק את התוכנות, אף על פי שטרם פיתח כל דבר הדומה לזה באותה תקופה. לאחר שהתחייב, היה עליו למצוא דרך. אנשים רבים היו בעלי אינטליגנציה גבוהה כשלו, אך הוא השתמש בביטחון שלו על מנת להתחבר אל המשאבים האישיים שלו ובתוך כמה שבועות חיבר, יחד עם שותף, שפה אשר הפכה את המחשב האישי למציאות, ואותו לביליונר עוד לפני גיל שלושים..


אם נסכם-

"המוח הוא אשר יוצר טוב או רע, אומללות או אושר, עושר או עוני". אדמונד ספנסר


בימים שבהם היו פטיפונים בעולם היו אומרים למי שטעה בתפיסה של דברים או בתפיסה העצמית שלו – "תחליף את התקליט". בהחלט שינוי של התפיסות או הסרטים, שאתם מריצים בראש לגבי היכולות שלכם ולגבי מה שעשוי או עלול לקרות בעתיד הם אלה שישפיעו על מה שיקרה בחיים שלכם. אז שנו את התקליט או את הסרטים שאתם מריצים בראש לעבר מה שיועיל לכם.


בהצלחה 😊

68 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page