חיפוש

תרגיל להתמודדות עם פחדים

עודכן ב: אוק 20

(מתוך- "לאלף את השדון"/ ריצ'רד ד. קרסון)


התרגיל יעיל להבחנה בין פחדים אמיתיים למדומים ובתקפותם לחיי היומיום (ולא לאנשים שחוו טראומות כמו אסון טבע או פוסט טראומה לאחר מלחמה).

כאשר אתם מפוחדים ועדיין נותרו בכם העשתונות ויש לכם מספיק זמן, שאלו את השאלות הפשוטות האלה, שיכולות בהחלט לעזור לכם. השאלות הן: מה קרה? אז מה? מה עושים עכשיו?


כמו בדוגמא הבאה:

מה קרה? (בתיאור האירוע הבחינו בין הצגת העובדות לבין השערות ומחשבות)

- ראיתי את הבוסית שלי יושבת ומסתכלת עליי ומקמטת את המצח. היא בטח כועסת עליי ולא מרוצה ממני.

אז מה? (הבחינו בציפיות לגרוע ביותר)

- היא עלולה לפטר אותי.

אז מה? (נניח שהציפייה לגרוע ביותר אכן תתגשם. מה הדבר הכי נורא שיכול לקרות? חתרו אל הפחד העמוק ביותר שלכם שמניע את כל הפחדים. בד"כ זה קשור איכשהו לכאב עז, לנטישה או למוות).

- החיים שלי יתפרקו לרסיסים. אאבד את כל מה שישי לי. המשפחה שלי ואני ניפגע.

מה עושים עכשיו? (מספר האפשרויות אינו מוגבל. חשבו על אפשרויות מתאימות לכם והוסיפו אותן לרשימה).

- אולי אני אתפטר לפני שיפטרו אותי

- אני אקבע פגישה עם הבוסית שלי ואשאל אותה מה היא חושבת עליי ואם היא מרוצה מעבודתי.

- אני אתאמץ יותר. יש לי יכולת להפיק מעצמי יותר.


תרגיל כזה עוזר להבחין בשדונים למיניהם, כולל אלה הגורמים להגיב בתגובות הרגילות לרגשות.

השדון שלכם רוצה לקבע את הפחד, כי אם תשתנו ותחיו את חייכם בצורה המתאימה לכם היום, הרי שתזרקו אותו לכל הרוחות.


טכניקת NLP להתמודדות עם פחד

(מתוך "תקשורת עם תת המודע"/דפנה ואמיר רטר)


חשוב לכבות לגמרי טלפונים ניידים. רטט הוא בעייתי בזמן הזה.

לשים מוסיקה מרגיעה ברקע.

התרגיל מנוסח בלשון נקבה, אבל מתאים לשני המינים ..


נתחיל בטכניקה שעוזרת בהתמודדות עם פחד.

כשאת יושבת בעיניים פקוחות- אולי את צופה במחשבות שחולפות בראש.

אני לא רוצה שתירגעי, לפני שאת באמת מוכנה.

כשאת נושמת פנימה והחוצה, פנימה והחוצה..

שימי לב שהחזה נע למעלה ולמטה..

אולי תוכלי לחוש את הטמפרטורה של החדר הזה

את יכולה להרפות את הפנים, ולאפשר לעיניים להיעצם בקלות.

יתכן, שאת יכולה לשמוע קולות מבחוץ

אולי את יכולה להרגיש את האוויר שנוגע בעור שלך.

כשאת מקשיבה למוסיקה שעוטפת אותך מכל עבר

תאפשרי למתח להתפוגג

ואת שמה לב שתחושת הנוחות גוברת.

כשהגוף שלך יהיה מוכן- את כבר תירגעי באופן טבעי

את יכולה להרגיש או לשמוע את הנשימות שלך כשהאוויר נכנס ויוצא, נכנס ויוצא

למעלה ולמטה..

יתכן שאת יכולה לשמוע או להרגיש את פעימות לבך,

תרשי לעצמך להקשיב לשקט על כל גווניו

הרוגע מתפשט בגופך.

יתכן שאת מודעת לטעם שבפה

ואת חשה את ההרפיה הזו מתפשטת ברחבי הגוף כגל של חמימות

והרגיעה מתעמקת

וכשאת נרגעת את מתחילה לחוש משהו אחר..

הקשיבי לצלילים ברקע ותהני מתחושה הולכת וגוברת של בטחון.


(אם את מתקשה ברגיעה- תוכלי להיעזר בתרגיל נשימה מהיוגה: לסגור את נחיר ימין, לשאוף מנחיר שמאל ולמלא את הריאות.. אח"כ לסגור את הנחיר הימני, ולפתוח את שמאל, לנשוף ממנו, לשאוף מנחיר שמאל ולסגור אותו, ולפתוח את הימני ולנשוף ממנו.. לחזור על כך כמה פעמים).


אני מזמינה אותך לדמיין קרן בצבע כחול, שיוצאת מהחלק התחתון של עמוד השדרה שלך ומתחברת לחלק התחתון של עמוד השדרה שלי. האור הזה מסמל את הקשר שיש בינינו. את האמון. האור הכחול עולה מהחלק התחתון של עמוד השדרה שלנו, למעלה, לאורך עמוד השדרה ועד למעלה, דרך הצוואר.. האור הכחול עולה למעלה גם דרך הראש.. וממשיך עד למעלה.. והאור הכחול עולה גבוה מאוד ..וממשיך עוד למעלה..

עד למקום שבו הקווים נפגשים.. מקום שהוא מאוד גבוה.. במקום הזה כולם מתחברים.. כולנו אנרגיה אחת.. למקום הזה אני אקרא מודעות עליונה.. את יכולה להרגיש את האור הכחול זורם בצורה של משולש ממודעות עליונה למטה אלייך. ומהחלק התחתון של עמוד השדרה שלך, לחלק התחתון של עמוד השדרה שלי.. ובחזרה למודעות עליונה.. וכך הלאה..האור הכחול זורם במשולש.. ממודעות עליונה אלייך.. אליי ובחזרה למודעות עליונה.. אנחנו נהיה מחוברות למודעות עליונה במשך כל הזמן הקרוב. מודעות עליונה תדריך אותנו, ותאיר לנו כל מיני דברים.

ועוד מעט מודעות עליונה תוכל להראות לך כל מיני דברים בנוגע לפחדים שאולי יש לך. בכל פעם אני אזכיר סוג של פחד, ומודעות עליונה תוכל להראות לך תמונות, לתת לך לשמוע קולות או לחוש ברגשות הקשורים לפחד הזה, ואת כל מה שמיותר מתוך הפחד הזה תוכלי לדמיין שאת שמה בתוך מיכל גדול שנמצא במרכז החדר, ומודעות עליונה תראה לך מה מיותר, ממה הגיע הזמן להשתחרר.


אם אני אתאר פחד שאין לך שום נגיעה אליו, תוכלי להישאר ברגיעה ולחכות.


נתחיל מהפחד מכישלון. תאפשרי למודעות עליונה להראות לך, את כל מה שקשור לפחד הזה. אולי מצבים שנכשלת בהם.. אולי מצבים שחששת להיכשל.. ואולי הפחד הזה דווקא קשור לציפיות.. לציפיות שלך מעצמך או לציפיות של אחרים ממך.. ומודעות עליונה תאפשר לך להיות מודעת לאופן שבו הפחד מכישלון מגביל אותך בחיים, מפריע לך להעז, ללכת עד הסוף עם החלומות או הרצונות שלך ואת הדברים שמהם תרצי להשתחרר תשימי במיכל.. לשם כך תהיה לך דקה.

האור הכחול זורם ממודעות עליונה אלייך, ואליי, ובחזרה למודעות עליונה.

ונעבור לפחד להיות ביקורתית כלפיי עצמך. כלומר לפחד מלחוות אכזבה מעצמך, מכך שלא מילאת את הציפיות מעצמך. ואם יש בפחד הזה אספקטים שמפריעים לך ומגבילים אותך תוכלי לשחררם, ולשים אותם במיכל.

ונעבור לפחד הבא, לפחד מכאב נפשי או פיסי. תאפשרי למודעות עליונה להאיר לך את הפן הזה בחיים שלך. מודעות עליונה תראה לך, מה מיותר בפחד הזה.. ממה את כבר יכולה להשתחרר, ומה הם הדברים שתרצי לשים במיכל.

ועכשיו נעבור לפחד משינוי. כלומר מלעשות שינויים בחיים שלך, מליזום שינוי. תאפשרי למודעות עליונה להאיר לך את הפחד הזה.. ולראות אילו חלקים ממנו שומרים או מגינים עלייך, ואילו חלקים מגבילים אותך.. ומפריעים לך בחיים שלך ומפריעים בחיים של הסובבים אותך.. ואת הדברים שמהם תרצי להשתחרר תשימי במיכל.. לשם כך תהיה לך דקה.

האור הכחול זורם ממודעות עליונה אלייך, אליי ובחזרה למודעות עליונה.. תרגישי את האנרגיה הגבוהה שאנחנו מחוברות אליה.

מודעות עליונה תאפשר לך לשמוע ולהרגיש, את מה שמיותר בנוגע לפחד מוות.. ושוב יש לך דקה לשים את מה שמיותר במיכל.

וכעת תאפשרי למודעות עליונה להראות לך פחד נוסף או פחדים נוספים שיש לך.. אולי מפני מצבים שונים.. אולי מפני חיה מסוימת.. ומודעות עליונה תראה לך כל מה שקשור לפחד הזה גם מכך את יכולה להשתחרר כעת, מחלקו או מכולו.. ואת מה שמיותר לך תשימי במיכל.


דמייני עכשיו את המיכל שנמצא במרכז החדר.. הוא מלא בפחדים שאינך צריכה עוד.. תחברי את המיכל לכדור פורח, ודמייני את עצמך פותחת את החלון, ותתחילי לראות איך הכדור נמשך החוצה, יוצא דרך החלון ולוקח איתו את המיכל.. את עוקבת אחרי המיכל, שקשור אל הכדור הפורח.. רואה אותו מתרחק ועולה לשמיים.. הוא מתרחק עוד ועוד, ונראה יותר ויותר קטן עד שהוא נעלם.. תחושי בהקלה.. השתחררת ממשהו כבד.. תרגישי שיש בך בפנים הרבה מרחב..


ונעבור עכשיו לחלק השני של התרגיל שהוא קצר יותר.. ובו תוכלי ליצור גן דמיוני, גן קסום.. הגן הזה יסמל את כל האיכויות, היכולות והמשאבים שיש לך..

תשתלי בגן איזשהו צמח שיסמל את היכולת שלך להנות, לשמוח, לראות את הפן העליז, היפה והמאושר של החיים..

תשתלי צמח בגינה שיסמל את היצירתיות שבך..

תשתלי בגינה צמח שיסמל בטחון עצמי וכזה שיסמל עבורך אהבה עצמית.

ולהמשיך לטעת, לשתול או לזרוע בגן הזה כל מיני עצים, פרחים או צמחים שיסמלו אינטואיציה, כוח רצון, אכפתיות ואת כל הכוחות האישיים שלך. כמובן שבעתיד תוכלי להוסיף עוד צמחים בהתאם ליכולות שתפתחי בעתיד.


דמייני עכשיו את הגינה בקיץ.. כשחם בחוץ.. תשקי את הגינה.. תראי אותה גדלה.. אולי בעלי חיים או אנשים נחים מתחת לעצים, מוצאים מחסה מהשמש..

אחרי הקיץ מגיע הסתיו.. האוויר מתקרר.. אפשר לשמוע את הרוחות מנשבות.. תסתכלי על הגינה שלך בסתיו.. העלים משנים את צבעם ובהדרגה נושרים..

הסתיו חולף והחורף מגיע.. קר בחוץ ויש ריח של אוויר נקי.. אפשר לשמוע את הגשם.. הרבה מים נספגים באדמה.. ואם יורד שלג, תוכלי לראות אותו נערם.. נראה כאילו שהגינה ישנה, אך למעשה הצמחים צוברים כוח לגדילה מחודשת.

והנה האביב מגיע.. העלים ירוקים מופיעים בכל עבר.. ניצנים מבצבצים.. הפרחים מתחילים להיפתח.. הגינה מלבלבת.. אפשר להריח את ריח הפריחה שנישא באוויר.. בהדרגה, פירות מתחילים להבשיל..

ולשים לב איך אנשים סביבך מגיבים אל הגינה הזו.. נהנים מהיופי.. מהצל.. מריח הפרחים.. מטעם הפרות..

עברה שנה, הגינה צמחה והתפתחה.. העצים גדלו..ו כך גם את.. גדלת והתפתחת.. הבטחון העצמי שלך גדל.. וכל האיכויות שבך עברו תהליך של צמיחה, פריחה והבשלה.. בידיעה שהתת מודע שלך ימשיך לטפח את הגינה הזו.. הגינה תמשיך לצמוח.. להתחזק.. לגדול.


בתוכך תשמרי את הגינה בזיכרון שלך.

וזה הזמן להודות למודעות עליונה על כל מה שהיא האירה לך ולדמיין את החיבור שיש ביני לבינך מתנתק, תביאי איתך את כל התמונות של הגינה הפורחת, ואת יכולה להתחיל ולחזור לחדר הזה בידיעה, שהגינה הזו היא בתוכך, היא הופכת להיות חלק ממך, קחי נשימה עמוקה, וכשאת מוכנה תפקחי את העיניים.


  • עמוד הפייסבוק של SWEBE
  • ערוץ היוטיוב של SWEBE
  • עמוד הלינקדין של SWEBE