חיפוש

התמודדות עם תפיסות מגבילות שתוקעות אותך

עודכן ב: אוק 20

שדון הוא אותה מחשבה/תפיסה שתפקידה לעזור לך לברוח מכל החוויות שהן לא נוחות לך.

למשל, איזה שדון מונע ממך לתת 100% ממך לעשייה בתחום המקצועי? (למשל, פחד מלא להצליח, נוח עם המצב הקיים, לעסוק במוכר מבלי לעשות מאמץ מיוחד או מבלי שנדרש ממך עשיה שאינה נוחה לך, כמו- מכירה)


השדון שלך הוא לא רק המסרים השליליים בראש שלך. הוא הכוח שמייצר אותם.


מדיטציה לאילוף שדונים

מתוך הספר "לאלף את השדון" של ריצ'רד ד. קרסון


הקדישו כמה דקות לקרוא את הקטע שלהלן, וכשתהיו במצב רוח מתאים להתנסות ותוכלו להקצות 10-15 דקות של שלווה ללא הפרעה, מצאו לכם מקום נוח לשבת בו, עצמו את העיניים, והתאמנו:

מקדו את זרקור המודעות הפנימית שלכם על הנשימה שלכם. התרכזו במשך מספר דקות בנשימות, הבחינו איך האוויר זורם דרך האף, במורד הקנה ולתוך הריאות. שימו לב במיוחד לתנועת הבטן שלכם בזמן הנשימה, והקפידו לאפשר לה להתכווץ פנימה כשאתם נושפים. הקפידו לשאוף לריאותיכם את כל האוויר שאתם רוצים. אין צורך להתנשם בקצב מהיר מדי או בכבדות. פשוט שאפו את כל האוויר שאתם צריכים, וכאשר אתם נושפים, הוציאו את כל האוויר. נשמו בקצב שנוח לכם.

יכול להיות שהמודעות תנדוד לה אל התהליכים המחשבתיים שלכם (עולם הנפש), תתרכז בצלילים ובקולות של העולם הסובב אתכם, או בגירוד או בתחושה גופנית אחרת. נדידת המודעות היא טבעית. אולם כשאתם מרגישים שזה קורה, החזירו אותה לנשימה שלכם, ועקבו אחרי הנשיפות והשאיפות ואחרי דרכן בתוך הגוף.

שליטה במודעות והנחייתה הן תהליכים עדינים מאוד. זה לא משהו שמשתדלים לעשות, אלא משהו שאנחנו מניחים לעצמנו לעשות. נהגו בעצמכם בעדינות. עשו את זה במשך דקה או שתיים בפעמים הראשונות, התקדמו לאט והירגעו.

כשהנשימה שלכם נינוחה, הניחו למודעות שלכם להתמקד על פני העור. אם תשימו לב, תוכלו להרגיש את האוויר על העור שלכם, את הבגדים הנוגעים בו ואולי אפילו זיעה ושיער. במשך דקה או שתיים כוונו את המודעות שלכם בעדינות ולאט מן הנשימה אל העור ובחזרה.

לרגע קצרצר, בעודכם שומרים על נשימה נינוחה ומבחינים בעור שלכם, התרכזו בכך שהעור הוא הגבול ביניכם לבין העולם. חושו את עצמכם עטופים בעור שלכם והתרכזו בהיותכם נפרדים מכל שאר הדברים. הקדישו תשומת לב מיוחדת למשקל העפעפיים שעל עיניכם, ובמשך כמה רגעים, התאמנו על העברת המודעות שלכם מן העפעפיים, אל הנשימה, וממנה חזרה אל העור.

נסו להעביר את המודעות שלכם בעדינות בין שלושת האזורים האלה, וכשתהיו מוכנים, מודעים לנשימה ולעור שלכם, נשמו נשימות איטיות שוב, ודמיינו את הנשימה שלכם עוברת מאחורי הלב שלכם ומתחככת בו בעדינות. בזמן שאתם עושים זאת, אמרו בדמיונכם את המילים, "יש לי יכולת לאלף את השדון שלי", נשפו את האוויר והרגישו אותו חולף שוב בקלילות מאחורי ליבכם. חזרו על המשפט הזה מספר פעמים וקבלו אותו כמנטרה.

החזירו את המודעות שוב אל העור, אל הנשימה, ועכשיו פקחו את העפעפיים לאט ובעדינות. יתכן שתרגישו כאילו אתם מתעוררים אל סרט רב ממדי- העולם שסביבכם. יכול להיות שבאותו הרגע תחושו שעורכם מעקצץ ומלא חיים. זה המצב שבו אתם מרגישים את עצמכם בנפרד מכל דבר ואדם אחר. זה המצב של להיות ממוקד.


המלצות ביחס למדיטציה/תרגיל זה-

התייחסו אל המיקוד כאל בסיס האם שלכם וחיזרו אליו לעיתים קרובות. בכל פעם שאתם חוזרים אליו, אתם מעניקים לעצמכם התחלה חדשה. ורק אל תכתיבו לעצמכם כל מיני כללים וחוקים כמו "אני חייב" או

"אני מוכרח". כללים וחוקים אלה הם הזמנה לעימות בין האני הטבעי שלכם לבין השדון שלכם.

ההמלצה היא לתרגל התמקדות מדי יום, ועדיף בבוקר. אחרי שמבססים את תחושת המיקוד, תוכלו לחזור אליה ביתר קלות, כאשר מאורעות היום יפרו אותה. אם תתאמנו, תוכלו להתמקד מחדש בזמן שלוקח לכם לנשום נשימות ספורות- פשוט התמקדו בנשימה שלכם בקצרה, ואחר כך התמקדו בפני העור שלכם. השתמשו במנטרות "יש לי יכולת לאלף את השדון שלי", מצמצו מצמוץ ארוך, וכשתפקחו את העיניים, כדאי לכם להגיד לעצמכם משהו כמו: "כרגע הגעתי לכוכב הלכת הזה עם ראש מלא רעיונות וזכרונות, שמותר לי לייחס להם איזו חשיבות שאני רוצה".


הרגשה טובה היא בעיקר עבודה פנימית, על עצמך.

לא צריך לשנות את העולם כדי להרגיש טוב, ובעצם גם אי-אפשר.

כדי להעצים הנאה ולמזער את הכאב שנגרם במפגש שלכם עם העולם ועם האירועים והאנשים שבו, כדאי להתאמן ולרכוש מיומנות בוויסות מידת שביעות הרצון שלכם, השלווה וההנאה שלכם. אל תניחו לאושרכם להיות תלוי בנסיבות או בניסיונות שלכם לשנות אותן.



טכניקה נוספות לשינוי אמונות/תפיסות מגבילות (שמעכבות אתכם מלהשיג את מה שאתם רוצים)-

רישמו את שתי האמונות המחלישות ביותר. חישבו מהן ההשלכות הכרוכות באמונות אלה? החליטו ברגע זה, אחת ולתמיד, כי אינכם מוכנים עוד לשלם את המחיר אשר תובעות אמונות אלה מחייכם. ערערו את הבטחון באמונות האלה ע"י זה שתשאלו את השאלות הבאות:

1. באיזה מובן אמונה זו היא מגוחכת או מטופשת?

2. האם האדם שממנו למדתי אמונה זו הוא דוגמא טובה לחיקוי בתחום זה?

3. מה יהיה המחיר הרגשי שאשלם בסופו של דבר, אם לא אשתחרר מאמונה זו?

4. איזה מחיר אשלם בסופו של דבר בתחום מערכות היחסים, אם לא אשתחרר מאמונה זו?

5. מה יהיה המחיר הגופני אשר אשלם בסופו של דבר, אם לא אשתחרר מאמונה זו?

6. מה יהיה המחיר הכלכלי שאותו אשלם אשלם בסופו של דבר, אם לא אשתחרר מאמונה זו?

7. מה יהיה המחיר שישלמו בסופו של דבר בני משפחתי/אהוביי אם לא אשתחרר מאמונה זו?


לבסוף, איננו יכולים להיפטר מדפוס מגביל מבלי להחליפו בדפוס אחר. ולכן, כיתבו את התחליפים לשתי האמונות המחלישות שמהן נפטרתם זה עתה. מהי האמונה המנוגדת לה? למשל, אם הייתה לכם אמונה- "לעולם לא אצליח כי נכשלתי בעבר" ניתן להחליפה ב- "מפני שחוויתי חוסר הצלחה, עשיתי למידה, שיכללתי את הידע והיכולות שלי כך שאני בא לפרויקט/לאתגר החדש עם משאבים חדשים".

אם אינכם משיגים את התוצאות שאתם רוצים- עליכם לשאול את עצמכם "במה יהיה עליי להאמין על מנת להצליח כאן?"

לאמונות יש יכולות מדהימה ליצור או להרוס, ולכן יש חשיבות לבחור באמונות המחזקות אתכם וליצור שכנוע פנימי בהן.


לאחר שאנו יוצרים שינוי עלינו לחזק אותו מיד. לאחר מכן, עלינו להתנות את מערכת העצבים שלנו להצליח לא רק באופן מידי, כי אם באופן מתמיד (לא הייתם הולכים לשיעור אירובי פעם אחת בלבד ואח"כ אומרים- "טוב, יש לי גוף אדיר ואני אהיה בריא וחטוב לאורך כל חיי.."). כדי לחולל שינוי עלינו לקשר כאב להתנהגות הישנה , ועונג להתנהגות החדשה.

האמונה הראשונה שעלינו לאמץ, אם ברצוננו ליצור שינוי במהירות היא כי אנו יכולים להשתנות עכשיו.

האמונה השנייה היא שאנו, ולא אחר מלבדנו, אחראי לשינויים בחיינו (לא הזכייה בלוטו..). לצורך כך, ראשית, עלינו להאמין כי משהו חייב להשתנות. שנית, עלינו להאמין לא רק שהמצב חייב להשתנות, אלא ש- "אני חייב/ת לשנות את המצב", ושלישית ש- "אני יכול /ה לשנות זאת.


  • עמוד הפייסבוק של SWEBE
  • ערוץ היוטיוב של SWEBE
  • עמוד הלינקדין של SWEBE